ANÁLISIS DEL DISCURSO Y DISCURSO SOCIAL
GRADO EN ESTUDIOS INGLESES
Curso 2018/2019
1. Datos de la asignatura
(Fecha última modificación: 25-06-18 18:27)- Código
- 102548
- Plan
- ECTS
- 4.50
- Carácter
- OPTATIVA
- Curso
- Optativa
- Periodicidad
- Primer Semestre
- Idioma
- ESPAÑOL
- Área
- FILOLOGÍA INGLESA
- Departamento
- Filología Inglesa
- Plataforma Virtual
Datos del profesorado
- Profesor/Profesora
- María Pilar Alonso Rodríguez
- Grupo/s
- 1
- Centro
- Fac. Filología
- Departamento
- Filología Inglesa
- Área
- Filología Inglesa
- Despacho
- 1.1 Dpto. Filología Inglesa. Edificio Placentinos
- Horario de tutorías
- Lunes, martes y miércoles de 11 a 13
- URL Web
- http://english.usal.es/index.php/pilar-alonso
- alonso@usal.es
- Teléfono
- 923294400 Ext. 1751
2. Sentido de la materia en el plan de estudios
Bloque formativo al que pertenece la materia.
Lingüística Inglesa
Papel de la asignatura.
Enseñanza de la especialidad
Perfil profesional.
Salidas docentes, investigadoras, asesoría lingüística, mediación intercultural, industrias de gestión cultural
3. Recomendaciones previas
Students will be expected to participate in whole class, pair work and/or group work and be as active as possible in the classroom, using English. They will also be expected to complete assignments and to have read the assigned readings before coming to class.
4. Objetivo de la asignatura
By the end of the course, students should have become familiar with the basic concepts and methodology of discourse analysis. Students should also be able to examine, analyze and interpret a wide range of political and social discourses.
5. Contenidos
Teoría.
Module 1: What is discourse?
Introduction and discussion of basic notions related to the concepts of text and discourse; text and discourse constituents; text and discourse as interactive processes; discourse genres and the concepts of register and context.
Module 2: The discourse of politics
Introduction and discussion of basic notions related to the concepts of language and power; language structure and social claims; linguistic and discourse strategies in political discourse.
Module 3: The discourse of interpersonal relations
Introduction and discussion of basic notions related to the concepts of conversational styles; language awareness as a discourse strategy; meaning and metamessage.
Module 4: The discourse of careers
Introduction and discussion of basic notions related to the concepts of organisational careers, boundaryless careers and portfolio careers; the new knowledge worker and gender issues in the reconceptualisation of careers.
6. Competencias a adquirir
Básicas / Generales.
CB2. Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y resolución de problemas dentro de su área de estudio.
CG1. Desarrollar la capacidad de recibir, comprender y transmitir la producción científica en inglés.
CG2. Desarrollar la capacidad para evaluar críticamente la bibliografía consultada y para encuadrarla en una perspectiva teórica.
CG3. Relacionar el conocimiento filológico con otras áreas y disciplinas.
Específicas.
CE1. Consolidación del uso de la lengua inglesa como vehículo comunicativo y como herramienta de trabajo y de investigación.
CE4. Conocimiento teórico-práctico de los recursos de producción, comprensión e interpretación de textos en lengua inglesa.
CE5. Conocimiento teórico-práctico de los diferentes registros lingüísticos y de su adecuación al contexto comunicativo.
CE9. Conocimiento de las técnicas y métodos del análisis lingüístico.
Transversales.
- Capacidad para desenvolverse en entornos bilingües
- Capacidad de expresar oralmente conceptos teóricos en lengua inglesa
- Capacidad de expresión escrita adaptada a entornos internacionales
- Reconocimiento de la diversidad multicultural, de la igualdad entre hombres y mujeres, así como el respeto a la diferencia
- Capacidad de síntesis
- Capacidad para aplicar conocimientos teóricos a situaciones prácticas
- Capacidad para establecer análisis comparativos (España/Estados Unidos y España/Reino Unido)
- Capacidad para generar nuevas ideas
- Capacidad de adaptación a nuevas situaciones y nuevos entornos
- Capacidad de asimilar, manejar y aplicar conceptos teóricos
- Capacidad de realizar un análisis crítico de la realidad
- Capacidad de tomar decisiones
7. Metodologías
Classes will consist of lectures, practical application of discourse analysis concepts to real texts in English and discussions of all theoretical and practical questions tackled in the course.
8. Previsión de Técnicas (Estrategias) Docentes

9. Recursos
Libros de consulta para el alumno.
At the beginning of the course, there will be a course packet available with the readings assigned for each class.
Otras referencias bibliográficas, electrónicas o cualquier otro tipo de recurso.
Basic Bibliography:
Angermuller, Johannes, Dominique Maingueneau & Ruth Wodak (eds) 2014. The Discourse Studies Reader. Main currents in theory and analysis. Amsterdam: John Benjamins.
Beaugrande, Robert de 1997. New Foundations for a Science of Text and Discourse. Norwood: Ablex. Available at www.beaugrande.com
Beaugrande, Robert de & Wolfgang Dressler 1981. Introduction to Text Linguistics. London: Longman. Available at www.beaugrande.com
Brown, Gillian & George Yule 1983. Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Gee, James Paul 2005. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. New York: Routledge.
Johnstone, Barbara 2002. Discourse Analysis. Oxford: Blackwell.
Jørgensen, Marianne and Louise Phillips 2002. Discourse Analysis as Theory and Method. London: Sage.
Schiffrin, Deborah, Deborah Tannen & Heidi Hamilton (eds) 2001. The Handbook of Discourse Analysis. Oxford: Blackwell.
van Dijk, T. A. (ed) 1997. Discourse as Structure and Process. London: Sage. van Dijk, T. A. (ed) 1997. Discourse as Social Interaction. London: Sage.
10. Evaluación
Consideraciones generales.
Students will be expected to attend classes, read the assigned material, and participate actively in all coursework activities.
Criterios de evaluación.
Students who attend classes regularly will be assessed on the basis of class attendance, class participation, coursework assignments, short presentations (40%), and two written tests, which will be taken after the second and third modules of the course (60%). The first and fourth modules will be assessed through pair-work and short presentations.
Students who do not attend classes regularly will be graded on the basis of the final written exam which can be on any aspect of the course.
Instrumentos de evaluación.
Exams 60%
Oral presentations, class participation and debates 40%
Recomendaciones para la evaluación.
Students are recommended to attend classes, to read the course readings, and to discuss the course topics with the professor and with the other students in class.