Guías Académicas

SEGUNDA LENGUA IV: CATALÁN

SEGUNDA LENGUA IV: CATALÁN

GRADO EN ESTUDIOS HEBREOS Y ARAMEOS

Curso 2024/2025

1. Datos de la asignatura

(Fecha última modificación: 09-05-24 13:14)
Código
103380
Plan
ECTS
6.00
Carácter
BÁSICA
Curso
2
Periodicidad
Segundo Semestre
Idioma
ESPAÑOL
Área
FILOLOGÍA CATALANA
Departamento
-
Plataforma Virtual

Campus Virtual de la Universidad de Salamanca

Datos del profesorado

Profesor/Profesora
Alejandro Martín Escribá
Grupo/s
1
Centro
Fac. Filología
Departamento
Lengua Española
Área
Filología Catalana
Despacho
Núm. 106
Horario de tutorías
A concretar
URL Web
-
E-mail
martinescriba@usal.es
Teléfono
670880494

2. Recomendaciones previas

Para cursar esta asignatura el alumno debe de haber cursado y superado previamente los niveles de Segunda Lengua: Catalán I y Segunda Lengua: Catalán II y Segunda Lengua III.

3. Objetivos

-

4. Competencias a adquirir | Resultados de Aprendizaje

Básicas / Generales | Conocimientos.

Identificar y reconocer los principales debates actuales a partir del análisis cinematográfico.

Estudiar las imágenes y discursos para analizar textos de diversa índole (literarios, críticos, filosóficos, historiográficos)

Específicas | Habilidades.

CE1: Identificar, reconèixer i posar en relació els models teòrics i conceptuals més rellevants per als debats actuals en el si de les ciències humanes i socials, i aplicar-los a l'anàlisi de la cultura catalana. 

CE7: Analitzar críticament textos de diversa índole (literaris, crítics, filosòfics, historiogràfics, etc.), imatges, discursos, fenòmens i pràctiques culturals. 

CE8: Identificar, analitzar i problematizar, dins del context de la cultura catalana, les maneres en què la literatura i les arts escèniques, plàstiques i audiovisuals produeixen i són produïts pels processos de construcció de la identitat i la subjectivitat en aquests processos.

5. Contenidos

Teoría.

I. El modernisme

Orígens del moviment. Estètica i context de la Catalunya del segle XIX.

Santiago Rusiñol.

La narrativa modernista. Prudenci Bertrana, Santiago Rusiñol

La poesia modernista: Joan Maragall vs. L’Escola Mallorquina

Lectures: Poemes de Joan Maragall, L’auca del senyor Esteve, de Santiago Rusiñol.

 

II. El Noucentisme

            Eugeni D’Ors i la invenció del Noucentisme

            La cultura dirigida

            Josep Carner, Guerau de Liost

            L’Institut d’Estudis Catalans

            Lectura: Els fruits saborosos de Josep Carner

 

III. Les avantguardes

            Introducció als moviments d’avantguarda

            Dalí i el Surrealisme. Josep Vicenç Foix.

            El futurisme: Joan Salvat-Papasseit

            L’anomenada generació sense novel·la

            Lectura: El poema de la rosa als llavis de Salvat-Papasseit

 

IV. Literatura catalana de postguerra

            Literatura de l’exili i de  l’interior

            Pere Calders, Mercè Rodoreda, Agustí Bartra i Rafael Tasis

Lectures: Cròniques de la veritat oculta de Pere Calders, La plaça del diamant, de Mercè Rodoreda, Crist de 200.000 braços d’Agustí Bartra.

Projecció: Incerta glòria (Agustí Villaronga)

Projecció: La plaça del diamant (Francesc Betriu)

 

V. Literatura catalana del tardofranquisme i la transició

            La reactivació cultural. Manuel de Pedrolo

La generació dels setanta. El grup Ofèlia Dracs policíaca, ciència-ficció, fantàstica.

Els setze Jutges (Joan Manuel Serrat, Luís Llach, Maria de Mar Bonet, Raimon)

Lectura: Mecanoscrit del segon origen, Manuel de Pedrolo i Les claus de vidre, de Jaume Fuster

Projecció: Salvador (Manuel Huerga)

Projecció: El mecanoscrit del segon origen (Carles Porta)

 

VI. Literatura del nostre temps

            Nous corrents i nous moviments

El conte, la novel·la, poesia i teatre: un panorama

6. Metodologías Docentes

Describir las metodologías docente de enseñanza-aprendizaje que se van a utilizar, tomando como referencia el catálogo adjunto.

7. Distribución de las Metodologías Docentes

8. Recursos

Libros de consulta para el alumno.

Bibliografia general

 

Bo, Enric (2009). Panorama crític de la literatura catalana: de la postguerra a l’actualitat. Vicens Vives. Barcelona.

Broch, Àlex (1981). Literatura catalana dels anys setanta, Barcelona, Edicions 62.

Broch, Àlex (1991). Literatura catalana dels anys vuitanta, Barcelona, Edicions 62.

Broch, Àlex (1993). Forma i idea en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Edicions 62.

Espadaler, Anton M. (1993). Història de la literatura catalana, Barcelona, Barcanova.

Fuster, Joan (1971). Literatura Catalana Contemporània, Barcelona, Curial.

Riquer, Martí de/ Joaquim Molas/ Antoni Comas (1964-1987), Historia de la literatura catalana. Barcelona, Ariel. Vols. 8, 9, 10 y11.

 

 

 

Monogràfics

Arnau, Carme, (1975). Mercè Rodoreda, una biografia, Barceloan, Edicions 62.

Bennasar, Sebastià. (2018). Manuel de Pedrolo, manual de supervivencia, Meteora, Barcelona.

Martín, Àlex (2015). Rafael Tasis, novel·lista policíac, Alrevés, Barcelona.

Serrahima, Maurici (1954). Vida i obra de Joan Maragall, Edicions 62, Barcelona.

 

 

Bibliografia virtual

Lletra: https://lletra.uoc.edu/

Literatura catalana del segle XX: https://www.youtube.com/watch?v=MUXxDlvJFKw

Enciclopèdia.cat: https://www.enciclopedia.cat/EC-GEC-0013538.xml

Qui és qui? http://www.lletrescatalanes.cat/ca/programes/qui-es-qui

Lletres en viu: http://www.lletrescatalanes.cat/ca/programes/lletres-en-viu

AELC (autors i autores): http://www.lletrescatalanes.cat/ca/programes/lletres-en-viu

Literatura catalana (Institut Ramon Llull)

https://www.llull.cat/catala/recursos/literatura_cb.cfm

9. Evaluación

Criterios de evaluación.

El alumno deberá realizar una exposición y un examen final sobre los contenidos de la asignatura.