SOCIAL AND POLITICAL MOVEMENTS IN A GLOBALIZED WORLD
GRADO EN CIENCIA POLÍTICA Y ADMINISTRACIÓN PÚBLICA
Curso 2024/2025
1. Datos de la asignatura
(Fecha última modificación: 15-01-25 13:02)- Código
- 109963
- Plan
- 2021
- ECTS
- 6.00
- Carácter
- Curso
- 3
- Periodicidad
- Segundo Semestre
- Idioma
- ESPAÑOL
- Área
- -
- Departamento
- -
- Plataforma Virtual
Datos del profesorado
- Profesor/Profesora
- Kerman Calvo Borobia
- Grupo/s
- sin nombre
- Centro
- Fac. Ciencias Sociales
- Departamento
- Sociología y Comunicación
- Área
- Sociología
- Despacho
- 410, Edificio FES
- Horario de tutorías
- -
- URL Web
- http://diarium.usal.es/kerman/presentacion/
- kerman@usal.es
- Teléfono
- Ext 3520
2. Recomendaciones previas
A revision of theories about globalization.
3. Objetivos
- To familiarize students with the plurality of manifestations that contentious politics take globally.
- To familiarize students with the successes and failures of social movements worldwide.
- To help students develop a critical reading of contemporary social and economic dynamics.
- To help students communicate ideas.
4. Competencias a adquirir | Resultados de Aprendizaje
Básicas / Generales | Conocimientos.
These are taken from the official document on ‘competencias’, at https://www.usal.es/grado-en-estudios-globales-global-studies/objetivos
CB2. Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y resolución de problemas dentro de su área de estudio.
CB3. Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes normalmente dentro de su área de estudio de para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
CB5. Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.
CG1 - Aplicar los conocimientos adquiridos para resolver problemas concretos en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares).
CG2 - Conocer y aplicar los distintos métodos de investigación en el ámbito de las ciencias sociales para analizar problemas en relación con su especialidad.
CG3 - Desarrollar habilidades de organización, planificación de tareas y coordinación de proyectos que faciliten el trabajo en Equipo.
Específicas | Habilidades.
CE4 - Conocer los retos actuales para la justicia en un mundo globalizado así como el análisis de la situación de los derechos humanos en el mundo.
CE10 - Identificar y describir situaciones de pobreza y desigualdad. Identificar factores causales así como analizar la evolución y logro de distintos casos.
CE15 - Conocer las características de la acción colectiva y entender el funcionamiento de los movimientos sociales y sus principales características.
5. Contenidos
Teoría.
- Globalization.
- Political Movements.
- Cultural Movements.
- Political violence and terrorism.
- International Advocacy.
- Gender inequalities and the transnational women’s movements.
- Religious movements.
- The repression of protest.
6. Metodologías Docentes
The course will combine lectures (clases magistrales) with in class discussions, debates and students’ presentations. Teaching will make use of interactive didactic technologies, visual material, AI and social networks. Teaching is in English.

7. Distribución de las Metodologías Docentes
8. Recursos
Libros de consulta para el alumno.
- Bennett, W. L., Della Porta, D., Diani, M., Johnson, E., Kolb, F., McAdam, D., ... & Sikkink, K. (2004). Transnational protest and global activism. Rowman & Littlefield Publishers.
- Fominaya, C. F. (2014). Social movements and globalization: How protests, occupations and uprisings are changing the world. Macmillan International Higher Education.
- Smith, J., & Wiest, D. (2012). Social movements in the world-system: The politics of crisis and transformation. Russell Sage Foundation.
- Tarrow, S. (2005). The new transnational activism. Cambridge university press.
- Tufekci, Z. (2017). Twitter and tear gas: The power and fragility of networked protest. Yale University Press.
- Kaldor, M. (2013). Global civil society: An answer to war. John Wiley & Sons.
- Smith, J. (2008). Social movements for global democracy. JHU Press.
- Guilhot, N. (2005). The democracy makers: Human rights and international order. Columbia University Press.
9. Evaluación
Criterios de evaluación.
Consideraciones Generales |
Students must demonstrate a sufficient level of the required skills to pass the course. |
Criterios de evaluación |
Evaluation will be based on the following criteria: 1/ Capacity to demonstrate knowledge of fundamental concepts, theories and events as explained throughout the course. 2/ Capacity to write in a professional manner, showing command of the particularities of academic English. 3/ Capacity to communicate arguments, points of views and data. 4/ Regular class attendance and good in class disposition towards academic excellence. 5/ Inclusion of clear profile picture in the stadium platform 6/ Compliance with anti-plagiarism regulation, including irregular use of AI devices. 7/ Compliance with guidelines and requirements identified for specific tasks, that might include deadlines, etc. |
Sistemas de evaluación.
Instrumentos de evaluación |
First evaluation. 1/ In class evaluation of compulsory readings. 4x10%. 2/ Elaboration of Posters (and presentation of them). 20%. 4/ Final exam (could be written or oral). 40%. Second evaluation. Oral examination. |
Recomendaciones para la evaluación.
Recomendaciones para la evaluación. |
Intense individual work with course materials. Contact professor with doubts at any point during the course. Do not miss lectures! |
Recomendaciones para la recuperación. |
Intense individual work with course materials. Contact professor with doubts at any point during the course. Do not miss lectures! |