Guías Académicas

LABORATORY OF AUDIOVISUAL TOOLS FOR ANTHROPOLOGY

LABORATORY OF AUDIOVISUAL TOOLS FOR ANTHROPOLOGY

GRADO EN ANTROPOLOGÍA

Curso 2025/2026

1. Datos de la asignatura

(Fecha última modificación: 30-05-25 13:14)
Código
109819
Plan
2020
ECTS
6.00
Carácter
OBLIGATORIA
Curso
2
Periodicidad
Segundo Semestre
Idioma
ESPAÑOL
Área
SOCIOLOGÍA
Departamento
Sociología y Comunicación
Plataforma Virtual

Campus Virtual de la Universidad de Salamanca

Datos del profesorado

Profesor/Profesora
Milagros García Gajate
Grupo/s
Único
Centro
Fac. Ciencias Sociales
Departamento
Sociología y Comunicación
Área
Comunicación Audiovisual y Publicidad
Despacho
422
Horario de tutorías
Online or face to face. Apointment request by email.
URL Web
https://produccioncientifica.usal.es/investigadores/56841/detalle
E-mail
gajate@usal.es
Teléfono
923 29 44 00 ext.6796

2. Recomendaciones previas

-

3. Objetivos

GENERAL OBJECTIVES

  • Knowledge of Anthropology of Communication.
  • Knowledge of useful audiovisual tools for anthropology.

 

SPECIFIC OBJECTIVES

  1. Acquisition of knowledge that allows critical reflection on the use of audiovisual tools and their possible innovations in anthropological work.
  2. Acquisition of knowledge and skills for the management of audiovisual technologies applied to anthropological practice and research, in all data collection, analysis and presentation processes.
  3. Development of the ability to use audiovisual tools in theoretical and practical research.

4. Competencias a adquirir | Resultados de Aprendizaje

Básicas / Generales | Conocimientos.

CG 1 - Desarrollar la plena capacidad de aprendizaje autónomo, desde una perspectiva holística, de fuerte base teórica y, al mismo tiempo, con una perspectiva finalista en pos de la aplicabilidad

CG2 - Desarrollar las habilidades de coordinación y trabajo en equipo, particularmente si son interdisciplinares, multiculturales y/o internacionales, para la compresión, análisis y evaluación de distintos fenómenos en el área de conocimiento

CG3 - Aplicar los conocimientos adquiridos sobre las distintas áreas y su capacidad de resolución de problemas concretos en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (interdisciplinares, multiculturales y/o internacionales)

CG4 - Conocer y aplicar los distintos métodos de investigación, principalmente en el ámbito de las Humanidades y las Ciencias Sociales, para analizar la diversidad humana en todas sus dimensiones

CG5 - Adquirir una fuerte conciencia crítica y ética en relación al propio trabajo, sus teorías, métodos y resultados

CG6 - Ser capaz de identificar los parámetros y factores de la diversidad cultural para poder interactuar con plena capacidad, empatía y sentido crítico, con cualquier grupo o población humanos, particularmente en contextos de conflicto 10

BÁSICAS

CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio

CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética

CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado

CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía

Específicas | Habilidades.

CE6 - Utilizar distintos métodos y técnicas (cuantitativas y cualitativas) de investigación social, especialmente las técnicas de trabajo de campo (descripciones etnográficas, observación participante, entrevistas orales, etc.) que caracterizan a la Antropología

CE7 - Analizar críticamente la realidad bajo la aludida perspectiva holística a partir de los principales debates epistemológicos y metodológicos de la Antropología y otras disciplinas científicas y de su práctica profesional y científica 5

CE8 - Diseñar y desarrollar proyectos de investigación antropológica y/o de intervención aplicada

CE11 - Reconocer y describir culturalmente las nuevas formas de sociabilidad física y virtual en un mundo globalizado.

5. Contenidos

Teoría.

MEDIA ANTHROPOLOGY

  • Anthropology of communication
  • Media anthropology. The construction of reality.
  • Analysis of the different media:
    1. Visual anthropology, photography.
    2. Sound anthropology and sensory ethnography
    3. Cinema as a site of cultural meaning. Anthropological cinema.
    4. New media.

MEDIA AS TOOLS FOR ANTHROPOLOGY

  1. Photography as Fieldwork Method. The photograph as document vs. art
  2. Ethnographic listening and soundwalking. Field recording: techniques and tools. Audio diaries and sound journals
  3. Ethnographic film. Realism and reflexivity. Stereotypes
  4. New media as ethnographic platforms

6. Metodologías Docentes

-

7. Distribución de las Metodologías Docentes

8. Recursos

Libros de consulta para el alumno.

  • Ardévolo, E. (1995) La mirada antropológica o la antropología de la mirada:  De la representación audiovisual de las culturas a la investigación etnográfica con una cámara de video. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona.

Ardevolo, E. (2004) Cyberculture:  Anthropological perspectives of the Internet. En Contemporary issues in socio-cultural anthropology, Perspectives and research activities from Australia. S. Khittel, B. Plankensteiner and M. Six-Hohenbalken (Eds). Págs. 213 – 226

  • Carvalho, C. (2011) Audiovisual Instruments in Ethnographic Research. In Readings in Methodology: African Perspectives. Ed. African Books Collective Pags. 163-172
  • Lisón Tolosana, C. (1992). Individuo, estructura y creatividad: etopeyas desde la antropología cultural. Ediciones Akal.
  • Lisón Tolosana, C., & Novajra, A. M. (Eds.). (2007). Introducción a la antropología social y cultural: teoría, método y práctica. Tres Cantos (Madrid): Akal.
  • Montes, S. y Muñoz Carrión, A. (1978) Modelo comunicacional para el análisis antropológico. En Reis: Revista Española de Investigaciones Sociológicas (3). Págs. 111-120
  • Muñoz Carrión, A. (2007) Tácticas de comunicación juvenil: intervenciones estéticas. En Revista de estudios de Juventud (78). Págs. 11-24
  • Muñoz Carrión, A. (2008) El patrimonio cultural material y el inmaterial: buenas prácticas para su preservación. En Mediaciones sociales (3) Págs. 495-534
  • Muñoz Carrión, A. y Timón Tiemblo, M.P. (2018) La imposibilidad de separar lo inmaterial de lo material en las manifestaciones cuturales. En Erebea: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales. Págs. 45-60
  • Peterson, M.A. (2003) Anthropology and Mass Communication: Media and Myth in the New Millennium. Berghahm Books.
  • Velasco Gutiérrez, M.J. (2010) Las imágenes del patrimonio cultural inmaterial en España, 1940-2010. Tesis doctoral.

Otras referencias bibliográficas, electrónicas o cualquier otro tipo de recurso.

Further bibliografy will be available in Studium.

9. Evaluación

Criterios de evaluación.

The evaluation of the subject is based on the concept of co-evaluation, applicable to part of the tasks or jobs to be performed. This system combines the evaluation carried out by the teacher with the application of a rubric, and the self-assessment carried out by each student and the peer evaluation carried out on the work of their classmates, with the application of questionnaires managed in EvalCOMIX.

The criteria that cannot be quantified with the application of a rubric are evaluated based on the teacher's observation.

As general criteria, the following are considered:

Adaptation of the work to what was requested by the teacher.

Delivery of assignments according to the standards set by the teacher.

Compliance with the tasks assigned in each of the group works.

Creativity and inventiveness

Capacity for effort and overcoming difficulties.

Originality, etc.

Present the works following the corresponding indications.

Theoretical knowledge

Analytical skills

Soft skills

Capacity for effort and improvement

Creativity and originality

Works presented out of the platform or out of time are not going to be considered.

Sistemas de evaluación.

  • Positive participation in class
  • Critical commentaries on text in class  
  • Daily tasks in class                            
  • Weekly homework                             
  • Final project         

Recomendaciones para la evaluación.

EVALUATION

This subject has a practical character, that is why a continuous evaluation has been proposed.

Collaborative and participatory methodologies, student-centered learning and Service based Learning are used.

ORDINARY

Minimum 80% attendance required. Students with lower attendance will have 0 points in sections related to assistance and work in class.

  • Positive class participation                   10 %
  • Critical commentaries on text in class   20 %
  • Daily tasks in class                             15%
  • Weekly homework                              15 %
  • Final project                                      40 %

Some tasks could be in group, so the grade will have a group part and an individual weighting.

The fraudulent use of bibliographic citations or any other content is considered illegal; therefore, the student will have a score of 0 point as final grade. In case of work in group, each student will have 0 points.

NON-FACE-TO-FACE

The students that choose a non-face-to-face evaluation must present the same work and within the same deadlines. Elements related to in-person attendance cannot be evaluated, therefor students may not achieve the maximum grade.

It is essential to communicate this decision within the first three weeks, no later.

It is needed to pass every and any part of the evaluation system.

EXTRAORDINARY

   The details will be specified according to the evaluation modalities and the peculiarities of each case.

Recomendaciones para la recuperación:

Each student will have their own specific recommendations.